Kommunikasjon: 5 regler som gir deg medvind

Illustrasjon: Vida Emilie Werner

Å kommunisere gjør vi hele tiden, men det er ikke lett. Vi har nok alle opplevd å bli misforstått, såret, eller tråkket på. Kanskje snakker du selv rundt grøten eller har lett for å kritisere andre? Hvordan kan vi være sikre på at vi gjør det «riktig»?

Kjernen av vårt metodeverk bygger på disse punktene, og har blitt et kjærkomment verktøy.

Et godt sted å begynne er kommunikasjonsreglene til psykolog Jan Atle Andersen. Kjernen av vårt metodeverk bygger på disse punktene, og har blitt et kjærkomment verktøy. Vi erfarer at når ledergrupper benytter disse reglene, unngår de konflikter og misnøye. Når par lærer dem, stilner kranglingen. Når en kollega vil nå frem med et budskap i teamet sitt, lykkes han.

En stor del av samarbeid handler om hvordan du henvender deg til andre. At du gjør det med respekt og verdighet. At du utviser vennlighet og ikke tar ting forgitt.

Reglene har en struktur som forebygger dårlig stemning og tar vare på den enkeltes integritet.

Det er enkelt å forstå dem, men krever litt trening. Gevinsten kan brukes til å bli hørt og få gjennomslagskraft. Det blir ofte mye humor og energi når reglene er implementert og skal innarbeides i hverdagen. For å lykkes med innføringen av kommunikasjonsreglene må alle være motiverte for å etterleve dem. Det må innarbeides rutiner for reaksjoner når de brytes. Det må trening til.

Fem sunne kommunikasjonsregler som gir medvind:

1. Jeg snakker for meg selv

Bruken av ”man”, ”alle”, ”du” istedenfor ”jeg”, gjør at kontakten svekkes. Det er en forkledd versjon av hva du selv mener . Bruk ”jeg” og vis en ansvarlig kommunikasjon. Det gir mer nærhet, interesse og troverdighet til samtalen.

Si heller ”Jeg har det ikke lett som nyansatt”, enn ”man har det jo ikke lett når man er nyansatt». Heller «Jeg ser at du ikke henvender deg til Ole», enn ”alle ser jo at du og Ole ikke snakker sammen».

2. Jeg sjekker ut tolkninger

Spør heller: ”Likte du det siste jeg sa?”. Enn: ”Jeg tror ikke du likte det siste jeg sa”.

Om du lurer på om hun kjeder seg, spør heller enn å anta. ”Det ser ut som om hun kjeder seg…..” kan være feil. Våre antakelser stemmer ikke alltid og kan provosere. Sjekk ut dine tolkninger.

3. Jeg snakker med, ikke om

Å snakke om andre er kjernen til et usunt arbeidsmiljø. Å sladre er viruset som sprer smitte. Å beherske å ta ting opp med den det gjelder på en god måte – er konfliktforebygging nr 1.

Det er enkelt å forstå dem, men krever litt trening.

4. Jeg forklarer meg klart og tydelig og gjentar ikke argumenter

Uttrykk deg i korthet og kom fort til poenget. Snakk passe høyt og bruk et forståelig språk. Gjentakelser tretter og tar energi. Fokus skal være fremover.

5. Jeg forteller hva jeg trenger, i stedet for å kritisere

Si heller ”jeg savner deg”, enn ”du ser meg aldri”. Si heller ”jeg ønsker å si noe”, enn ”du snakker hele tiden”. Om du tar ansvar for dine egne behov istedenfor å legge dem på andre så vil du merke stor forskjell.

Det kan virke barnslig eller unødvendig å lære disse reglene når du selv skal snakke til noen. Men det kjennes veldig godt når «de andre» holder seg til reglene når de snakker til deg! Fortell oss gjerne hvordan det går når du innfører reglene. Lykke til!

*Kommunikasjonsreglene er omarbeidet og forkortet.
Fra: ”Folkeskikk og uskikk på jobben” av Jan Atle Andersen.

(Visited 1 232 times, 1 visits today)

Leave A Comment